Avbryt

BBK/ÖIF Herrar

Om Björndammens BK

Björndammens Bollklubb- en utbrytargrupp från Partille IF
Den 14 oktober 1972, klockan 15.00, samlas ett entusiastiskt gäng hemma i Bror Svenssons källare på Byalagsvägen vid Slätten. Det är dåvarande lagledaren för Partille IFs B-lag, Bror Svensson, som vill göra något nytt genom att bilda en ny klubb. Han tar med sig båda sönerna som spelar i klubbens A-lag, Ingvar och Lasse Svensson, samt fyra grabbar till: Bengt Johansson, Bo Larsson, Bengt-Göran Karlsson och Sören Pettersson. Samtliga dessa spelare blir ettårsfall och får inte spela några seriematcher under 1973.
Vad skulle man nu heta och vilka skulle sitta med i styrelsen? Det föreslogs namn som Slättens BK och Timmeråslätts BK, för enbart en bollklubb skulle det vara och inte en idrottsförening. Slutligen fick namnet bli Björndammens BK, uppkallat efter det nya bostadsområdet i närheten. Styrelsen då? Ja, ingen som kom från Partille IF fick sitta med, då de fortfarande var medlemmar där. Så den första styrelsen i BBK är historisk och unik, då den omfattar föräldrar, farbröder samt kusiner till vissa aktiva.

Styrelsen som valdes den 14 oktober 1972 blev följande
Ordförande: Sven Pettersson
Sekreterare: Sven Svensson
Kassör: Anna -Lisa Svensson

Det första årsmötet hölls den 28 januari 1973, där följande nya styrelse röstades fram
Ordförande: Sven Pettersson
Vice Ordförande: Ingvar Kilander
Sekreterare: Ingvar Svensson
Vice Sekreterare: Bengt-Göran Karlsson
Kassör: Bengt Johansson
Materialförvaltare: Bror Svensson
Vid detta möte beslutades också att medlemsavgiften för seniorer skulle vara 15:- (300:- 1997) och 5:- för kvinnor och passiva.

Man hade anmält ett seniorlag till seriespel i division 8. Nu skulle det ske, den första matchen i klubbens historia, det var den 24 april kl. 18.15 på Marconiplan i Frölunda. Frölunda Frisksportare mot Björndammens BK. Laguppställning för BBK var följande

Hans Tsuhmanskij
Leif Erlandsson
Inge Johansson
Onni Naeris
Lars-Åke Sigfridsson
Lars Jansson
Kaj Nämvik
Leif Olsson
Yngve Olausson
Jonny Larsson
Bengt Magnevik

Resultat: förlust med 1-0.
I första hemmamatchen, söndagen den 29 april kl. 11.00 på Lexby grusplan mot Mångården blev Jonny Larsson historisk som Björndammens första målskytt. Resultat: 1-1.